سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

با روش های تشخیص و درمان سرطان پروستات آشنا شوید.


سرطان پروستات شایع ترین سرطان مردان است. در صورتی که این بیماری زودهنگام تشخیص داده شود و اقدامات درمانی به موقع صورت بگیرد، شانس درمان و پیشگیری از پیشرفت سرطان پروستات افزایش می باید. اما شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که سرطان پروستات چیست و چگونه درمان میشود؟ و یا اینکه درمان قطعی پروستات چطور امکان پذیر است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات شما را به مطالعه ادامه‌ی این مقاله دعوت می کنیم.

 

 

تمام سلول‌های بدن ما با سرعت مشخصی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند و بعد از مدتی از بین می‌روند. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پروستات با سرعت غیرعادی رشد ‌کنند و برخلاف سلول‌های عادی بعد از پایان عمر خود از بین نروند و تجمع سلول‌ها باعث بزرگی پروستات و به‌ وجود آمدن تومور در پروستات شود. تومور به‌ وجود آمده با گذشت زمان می‌تواند به سایر بافت‌ها، غدد لنفاوی و در نهایت به استخوان‌ها سرایت نماید.

 

حتماً بخوانید: علائم و نشانه های بزرگی غده پروستات کدامند؟

 

برای تشخیص سرطان پروستات معمولاً اقدامات زیر صورت می پذیرد:

  • معاينه پروستات توسط پزشک: در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد. زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن سفت و مثل سنگ می گردد که در ان صورت باید اقدامات تشخیصی دیگر صورت پذیرد.

 

 

  • آزمایش PSA خون (آنتي ژن اختصاصی پروستات در سرم خون): در اكثر موارد سرطان پروستات، PSA خون افزايش مي يابد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می گردد. مقدار PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی می گردد. مثلاً در یک فرد ۵۰ ساله اندازه PSA باید زیر ۲ باشد ولی در یک فرد 70-65 ساله تا ۴ معمولاً طبیعی تلقی می شود. نکته مهم در خصوص میزان PSA افزایش تدریجی آن می باشد. در نتیجه اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی داشت حتماً آن را جدی بگیرید و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه نمایید. (توجه داشته باشید که هر گونه PSA افزایش یابنده نمونه برداری می گردد)

 

 

  • نمونه برداری پروستات: در صورتيكه پروستات در معاينه غيرطبيعی باشد و يک منطقه سفت در آن لمس شود و يا سطح PSA خون بالا باشد، نمونه برداری پروستات انجام مي شود تا سرطان پروستات تشخيص داده شود.

 

 

نکته: در مردان بالاي 50 سال، آزمايش PSA خون و معاينه پروستات توسط متخصص اورولوژی انجام می گیرد.

 

در بيماراني كه سابقه فاميلي مثبت دارند، اين بررسي ها بايد از 45 سالگي شروع شود.  در صورت تشخیص به موقع سرطان پروستات و درمان به موقع آن، عمر طبیعی خواهید داشت و لذا فرصت طلائی مراجعه و تشخیص به موقع سرطان را از دست ندهید.

 

 

راه های درمانی سرطان پروستات:

انتخاب نوع درمان بر اساس ميزان پيشرفت سرطان صورت می پذیرد و بر این اساس در دو دسته قرار می گیرند.

 

  • در سرطان محدود به پروستات كه به ساير نقاط بدن انتشار نداشته باشد و در مرحه اولیه و زودهنگام تشخیص داده شده باشد، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی بهترین روش درمانی می باشد. این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند پس از درمان عمر طبیعی خود را داشته باشد.

 

 

  • در سرطان پيشرفته، درمان شامل هورمون درمانی، اشعه درمانی و درمانهای حمايتی است.

    سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه ازهورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون هست، می باشند و بیش از ۹۰ درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود. بنابراین امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات مبتنی بر قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند. به عبارت دیگر توقف هورمون هاي جنسي مردانه برای جلوگیری از رشد و نمو سلولهای بدخيم لازم بوده و به دو روش قابل انجام است. اين روش ها فقط رشد سلولهاي سرطاني را متوقف ميكند ولي آنها را از بين نمي برد و عبارتند از:

 

  • استفاده از داروهای مهارکننده تولید تستوسترون

     این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذا رسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد. با مصرف این داروهای هورمونی می توان ضمن حفظ بیضه تولید هورمون های مورد نیاز سلول های بدخیم پروستات را مهار نموده، موجب توقف رشد و تکثیر این سلول ها گردیده و میزان PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات در سرم خون) را به محدوده طبیعی رساند.

    این روش جایگزین مناسبی در درمان بیمارانی می باشد که فاقد معیارهای لازم برای عمل جراحی هستند.

 

 

  • جراحي و خارج كردن بيضه ها

    دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات، برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها است. در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می گردد.

 

 

 

16

نظرات
ثبت نظر

  • علیرضا چهارشنبه 31 مرداد 1397
    • پاسخ
    • 0
    • 1

    آموزنده بود و خسته نباشید.

    ارسال بستن

  • ارسلان شریفی سه شنبه 25 تیر 1398
    • پاسخ
    • 0
    • 0

    سایت خیلی خوب و آموزنده ای دارید. خسته نباشید.

    ارسال بستن

salamooz loading ...