سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

ساخت یک اپلیکیشن جدید برای تشخیص سکته مغزی!


سکته مغزی یکی از سکته‌های رایج در ایران به شمار می‌رود و سالانه جان عده زیادی را می‌گیرد. سکته مغزی وضعیتی‌ است که‌ در آن‌، جریان‌ خون‌ یک‌ قسمت‌ از مغز در اثر یک‌ لخته‌ خونی‌ یا یک‌ رگ‌ خونی‌ پاره‌ شده‌، به طور ناگهانی‌ و جدی‌ مختل‌ می‌شود. این عارضه یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی محسوب می شود و درمان سریع و بدون‌ درنگ آن بسیار حیاتی است. از آنجاکه با انجام اقدامات سریع و زودهنگام می‌توان آسیب مغزی و نیز عوارض و عواقب احتمالی را به حداقل رساند، تشخیص زودهنگام سکته مغزی بسیار اهمیت دارد.

 

 

برای تشخیص سکته مغزی؛ دانشمندان اسپانیایی یک برنامه اندروید را توسعه داده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد با قطعیت بدانند سکته مغزی را تجربه کرده‌اند یا خیر و اگر معلوم شود که دچار سکته شده اند، خدماتی را به آنها ارائه می کند. این برنامه توسط یک تیم در دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا ساخته شده است، اما هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد.

  

حتماً بخوانید: علائم، عوامل خطر و نکات طلایی برای سکته مغزی

 

این برنامه توسط سه فعالیتی که از کاربران می خواهد انجام دهند،  بروز سکته مغزی را در آنها تشخیص می دهد. 

 

آزمون سکته مغزی: لبخند زدن، حرف زدن، تکان خوردن

 

   اول اینکه این برنامه از کاربران می خواهد که برای دوربین گوشی لبخند بزنند.

 

اگر صورت آنها تا حدودی فلج شده باشد (همانطور که اغلب در سکته مغزی اتفاق می‌افتد)، نمی‌توانند به درستی لبخند بزنند و برنامه این موضوع را تشخیص می‌دهد.

 

 

 

   در مرحله بعد از کاربران خواسته می‌شود که یک جمله ساده را تکرار کنند "مثلاً بگویند امروز هوا آفتابی است"

 

این برنامه از میکروفون گوشی برای گوش دادن به صدای کاربر استفاده می‌کند و اگر کاربر نتواند جمله را به صورت یکپارچه و بدون مکث بیان کند، باز هم برنامه متوجه می‌شود.

 

 

    در نهایت، به کاربر گفته می‌شود هر یک از دست‌های خود را در حالی که گوشی را نگه داشته است، بالا ببرد.

 

این برنامه با استفاده از شتاب‌سنج گوشی قادر است تشخیص دهد که یک دست به اندازه دیگری بالا نیامده است و این یکی دیگر از شاخص‌های تشخیصی سکته مغزی است.

 

 

 

اگر دو یا بیشتر از دو مورد از نتایج تست‌های بالا مثبت باشد، نشان می‌دهد که یک سکته رخ داده است و برنامه به طور خودکار با اورژانس تماس می‌گیرد. همچنین پیامی از طریق برنامه به یک مخاطب که توسط کاربر از قبل تعیین شده ارسال می شود.

 

 

حتماً بخوانید: آیا شما در معرض خطر سکته قلبی و مغزی هستید؟

پروفسور جیمی لیورت سازنده این اپلیکیشن بیان می دارد که با وجود اطلاع رسانی هایی که معمولاً در خصوص نشانه های سکته مغزی صورت گرفته، هنوز بسیاری از افراد نمی‌توانند علائم سکته مغزی را شناسایی کنند. بنابراین به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند یک پلت‌فرم خوب برای توسعه برنامه‌های کاربردی با هدف سلامتی مردم، برای شناسایی زودهنگام آسیب می باشند.

 

در حال حاضر در مورد اینکه برنامه چه زمانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، اطلاعاتی در دست نیست.

 

منبع: NEW ATLAS

 

15
salamooz loading ...