سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

10 دلیل ترغیب کننده برای ترک سیگار در مبتلایان به سرطان

  • زهرا فلاح نویسنده: زهرا فلاح
  • نظرات: 2
  • بازدید ها: 2912
  • تاریخ : 1398/01/25

همه ی ما خوب می دانیم که سیگار کشیدن باعث بروز سرطان می شود، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که بیماری سرطان در شما تشخیص داده شده است، ناامید نباشید. به این فکر نکنید که حالا دیگر کار از کار گذشته و ترک سیگار فایده ای نخواهد داشت. هنوز هم دلایل خیلی خوبی برای ترک سیگار وجود دارد. به یاد داشته باشید که اکثر افرادی که مبتلا به سرطان هستند، بیشتر به دلایلی به غیر از خود سرطان جان خود را از دست می دهند که این دلایل شامل عوامل مربوط به سبک زندگی افراد از جمله سیگار کشیدن توسط آنها است. اما شاید در این وضعیت سوالات زیادی در ذهن داشته باشید، مثلاً اینکه آیا واقعاً اگر الان سیگار را ترک کنم، فرقی به حال من می کند؟ چرا به خودم استرس ترک سیگار را وارد کنم؟ فشارهای ناشی از درمان های سرطان برایم کافی نیست؟ چرا خودم را اذیت کنم؟ اما باید بدانید که سیگار کشیدن می تواند تاثیرات منفی زیادی بر درمان هایی مانند شیمی درمانی بگذارد و باعث افزایش خطر بروز عوارض ناخوشایند آن شود و بنابراین به این دلیل و دلایل دیگر واقعاً ارزش آن را دارد که برای ترک سیگار تلاش کنید.

 

 سرطان

 

بیایید با هم نگاهی به دلایل اهمیت ترک سیگار بعد از تشخیص سرطان بیندازیم. در اینجا می خواهیم 10 دلیل بسیار مهم را به شما یادآوری کنیم که اگر حتی مبتلا به سرطان هستید، باید تلاش کنید تا سیگار را ترک کنید و خبر خوب اینکه مهم نیست که شما در چه مرحله ای از سرطان هستید از مراحل اولیه گرفته تا مراحل پیشرفته. مهم نیست که چه نوع سرطانی دارید. حتی مهم نیست که چه نوع درمانی برای شما در نظر گرفته شده است. ممکن است حتی فکر کنید که شما جز افراد استثنا هستید و ترک سیگار فایده ای برای شما نخواهد داشت. در حال حاضر این افکار خود را کنار بگذارید و چند دقیقه ای با ما همراه باشید.

  

ده دلیل مهم برای ترک سیگار حتی اگر مبتلا به سرطان هستید:  

1.  ترک سیگار، باعث افزایش روند بهبود سرطان می شود و جلوی عود آن را می گیرد.

بر اساس مطالعاتی که روی بیشتر سرطان ها انجام شده، به نظر می رسد ترک این عادت ناخوشایند باعث افزایش میزان بقای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان می شود. ممکن است بگویید زندگی طولانی برایتان مهم نیست، اما حتی بدون در نظر گرفتن زندگی طولانی، زندگی با کیفیت تری خواهید داشت. افرادی که مبتلا به سرطان ریه هستند، در هر مرحله ای از بیماری باشند ترک سیگار باعث کاهش میزان پیشرفت بیماری و افزایش طول عمر در آنها می شود.

یک مطالعه جدید در مورد 250 نفر مبتلا به سرطان پیشرفته ریه نشان داد که افرادی که موفق به ترک سیگار شدند، به طور متوسط  28 ماه بیشتر زنده ماندند، اما افرادی که ترک نکردند متوسط طول عمر آنها 18 ماه بود. میزان بقا برای سرطان پیشرفته ریه بیشتر می شود، پس ارزشش را دارد که سیگار را کنار بگذارید و زمان بیشتری در کنار عزیزانتان باشید. برای مردان مبتلا به سرطان پروستات که دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است هم در صورتی که سیگار بکشند، احتمال زنده ماندن بسیار ضعیف می باشد. در مورد سرطان کولون که سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان و مردان است، ترک سیگار باعث بهبود شانس بقا و نیز کاهش میزان عود بیماری می شود. در مطالعه بزرگی از افراد مبتلا به سرطان سر و گردن، کسانی که در زمان تشخیص و قبل از شروع درمان سیگار می کشیدند و سپس آن را ترک کردند، میزان بقای 5 ساله آنها 55 درصد و برای افرادی که به سیگار کشیدن ادامه دادند، 23 درصد بود.

 

 سرطان

 

2. ترک سیگار، خطر مرگ ناشی از دلایل دیگر را کاهش می دهد.

اگر شما با سرطان زندگی می کنید، شاید این تصور ساده را داشته باشید که خود سرطان تهدید اولیه برای سلامتی شماست، اما همیشه اینطور نیست. در حقیقت افرادی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است، بیشتر به خاطر عوامل به وجود آورنده سرطان جان خود را از دست دادند و نه به خاطر خود سرطان. بیشتر افراد با سرطان زندگی می کنند و زنده می مانند. در واقع علت اصلی مرگ و میر دیگر عوامل خطر می باشد. سیگار کشیدن نه تنها باعث افزایش خطرات دیگر سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی، فشارخون و غیره می شود، بلکه همراه با برخی از درمان های سرطانی مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی می تواند بار اضافه ای برای مقاومت بدن داشته باشد و تهدیدی برای سلامتی شما باشد. سیگار کشیدن همزمان با درمان های سرطان باعث افزایش خطر بروز بعضی از بیماری ها می شود. به عنوان مثال: مصرف سیگار خطر ابتلا به نوعی بیماری قلبی را دو برابر می کند و یک داروی شیمی درمانی هم باعث دو برابر شدن خطر ابتلا به همان بیماری قلبی می شود. در واقع سیگار کشیدن در هنگام شیمی درمانی باعث می شود احتمال خطر بسیار بیشتر شود. به جای اینکه 2 در 2 شود و افزایش خطر 4 برابر بیشتر شود، احتمال خطر را تا 14 برابر افزایش خواهد داد.

 

 سرطان

 

3. ترک سیگار عوارض جراحی را کاهش می دهد.

ترک سیگار خطر عوارض ناشی از جراحی که تهدید کننده زندگی هستند را کاهش می دهد یا حداقل کیفیت زندگی افراد مبتلا را افزایش می دهد. سیگار کشیدن در سه مرحله فرایند جراحی می تواند تاثیر گذار باشد. قبل از شروع جراحی، عوارض بیهوشی عمومی را افزایش می دهد. در حین عمل جراحی، خطر ابتلا به عوارض قلبی و تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد. پس از جراحی، باعث می شود که روند بهبود زخم ها کندتر اتفاق بیفتد و احتمال ابتلا به عفونت در آن ها بیشتر شود. اما اگر از دیدگاه زیست شناختی به مسئله نگاه کنیم، نیکوتین و منوکسید کربن موجود در سیگار، جریان خون را به بافت های بدن کندتر می کند. در این صورت خون کافی برای ترمیم زخم های ناشی از عمل جراحی به آن ناحیه از بدن نمی رسد.

 

 سیگار

 

4. ترک سیگار عوارض پرتو درمانی را کمتر می کند.

سه دلیل خیلی مهم وجود دارد که سیگار کشیدن عوارض پرتو درمانی را بیشتر می کند:

  • پرتو درمانی بر افرادی که سیگار می کشند تاثیری ندارد.

مطالعات به ما می گویند که پرتو درمانی برای افراد سیگاری به خوبی افراد غیر سیگاری عمل نمی کند. به عنوان مثال، افرادی که سرطان سر و گردن دارند و در معرض تابش اشعه قرار می گیرند و سیگاری هستند، میزان بقای 5 ساله کمتری دارند. این کاهش اثربخشی در افراد مبتلا به سرطان ریه غیر سلولی نیز دیده می شود. یکی از دلایل آن به این خاطر است که اکسیژن رسانی به بافت ها از طریق جریان خون برای پرتودرمانی ضروری است تا بیشترین اثر را داشته باشد. در سرطان های ناشی از سیگار کشیدن، وقتی جریان خون کمتری (به علت افزایش سطح کربوکسی هموگلوبین) وجود دارد، سلول های تومور نسبت به آسیب های ناشی از اشعه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. دلیل دیگر این است که سیگار کشیدن باعث می شود فرآیند تولید سیتوتوکسیک (کشتن سلول ها و آسیب رساندن) رادیکالهای آزاد اشعه کمتر شود، زیرا تولید رادیکال های آزاد نیاز به اکسیژن دارد. این به معنی بهبود بقای سلول های سرطانی است. در صورتی که ما نمی خواهیم سلول های سرطانی زنده بمانند.  

  • سیگار کشیدن عوارض ناشی از تابش را تشدید می کند و باعث ماندگاری این عوارض می شود.

سیگار کشیدن باعث افزایش عوارض جانبی ناشی از تابش می شود. مواردی از جمله زخم دهان، از دست دادن احساس چشایی، خشکی دهان، پنومونیت تابش، از دست دادن کیفیت صدا، آسیب استخوان و بافت نرم، کاهش وزن و خستگی. علاوه بر اینکه این عوارض با شدت بیشتری ظاهر می شود،  در افراد سیگاری طولانی تر هم باقی می مانند. 

  • سیگار کشیدن در هنگام پرتودرمانی خطر ابتلا به سرطان دوم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

نتایج یک تحقیق نشان داد که سیگار کشیدن در طول سرطان پستان پس از یک ماستوکتومی، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. در حالی که خطر ابتلا به سرطان ریه برای یک خانم سیگاری معمولا 6 درصد است، این خطر برای خانم های سیگاری مبتلا به سرطان سینه که پرتو درمانی را دریافت می کنند، 38 درصد افزایش می یابد.

 

 بیمار مبتلا به سرطان

 

 5. سیگار کشیدن می تواند موجب کاهش نتایج شیمی درمانی و افزایش عوارض آن شود.

همانند پرتودرمانی، سیگار کشیدن می تواند به شیوه های مختلفی بر شیمی درمانی تاثیر بگذارد. سیگار کشیدن اثربخشی شیمی درمانی را از طریق تغییر متابولیسم داروهای شیمی درمانی کاهش می دهد. در واقع می تواند هم باعث کاهش سطح دارو در جریان خون (که اثر بخشی دارو را کم می کند) و هم افزایش سطح دارو در خون (که خطر عوارض جانبی دارو را افزایش می دهد) شود. برای مثال، افرادی که از داروهای شیمی درمانی کمپتوسار (ایرینوتان) استفاده می کنند و سیگار می کشند، سطوح پایین تر دارو در جریان خونشان نسبت به افراد غیر سیگاری وجود دارد. سیگار کشیدن باعث رشد تومورهای سرطانی و افزایش مقاومت آنها در مقابل شیمی درمانی می شود که ناشی از مقاومت به مرگ و میر سلولی (آپوپتوز) است. بیشتر افرادی که در طول شیمی درمانی به سیگار کشیدن ادامه می دهند، یکسری عوارض جانبی را تجربه می کنند. برخی از عوارض شیمی درمانی که با سیگار کشیدن بدتر می شوند عبارتند از: خستگی، کاهش وزن و خطر عفونت. عوامل شیمی درمانی خاص نیز ممکن است خطر ابتلا به عوارض را در هنگام ترکیب با مصرف سیگار افزایش دهند. به عنوان مثال، یک دسته از داروهای شیمی درمانی که به عنوان آنتراسیکلین شناخته می شوند، ممکن است در بعضی از افراد باعث آسیب به قلب شوند. احتمال بیشتری وجود دارد برای اینکه در افرادی که سیگار می کشند، آسیب قلبی به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد شود.

 

 بیمار امیدوار

 

6. مصرف سیگار باعث کاهش اثر درمان های هدفمند می شود.

یک پیشرفت تکنولوژیکی هیجان انگیز در درمان سرطان، استفاده از درمان با داروهای هدف است که به طور مستقیم به سلول های سرطانی حمله می کنند و اغلب باعث عوارض جانبی کمتر از داروهای شیمی درمانی می شوند. بعضی از این داروها باعث طول عمر بیشتری در افراد مبتلا به سرطان میشود. با این حال به نظر می رسد که افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند، ممکن است در درمان با داروهای هدفمند نیز نتایج بدتری داشته باشند.

 

 سرطان

 

7. ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان دوم می شود.

 مطالعات نشان می دهند که ترک سیگار در زمان تشخیص سرطان به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان های دوم را کاهش می دهد.  سرطان دوم گسترش سرطان اولیه نیست، بلکه خود به عنوان یک سرطان کاملا جدید و جداگانه است که به سرطان اولیه مربوط نیست. (این در مقایسه با سرطان ثانویه که به علت گسترش و متاستاز سرطان اول ایجاد می شود متفاوت است). بر اساس آمار و اطلاعات موجود، ادامه سیگار کشیدن، نه تنها خطر ابتلا به سرطان دوم را افزایش می دهد بلکه این خطر در افرادی که همزمان با سیگار کشیدن برخی از درمان های سرطان را هم دریافت می کنند نسبت به افرادی که سیگار می کشند و هیچ درمانی برای سرطان دریافت نمی کنند، بیشتر است. برای درک بهتر موضوع، باید بررسی شود که چگونه یک سرطان در وهله اول شروع می شود. برخی از سرطان ها چند علتی هستند یعنی چند عامل با هم همکاری می کنند تا یک سرطان ایجاد شود یا از آن جلوگیری شود. از طرفی یکی از عوارض جانبی بالقوه درمان های سرطان (مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی) این است که این درمانها ممکن است خطر ابتلا به سرطان دوم را افزایش دهند. 

 

 سیگار را بشکنیم

 

8. ترک سیگار باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.

ترک سیگار باعث بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان می شود. چند دلیل مهم وجود دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن پس از تشخیص سرطان کیفیت زندگی بیماران را کاهش می دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

کاهش سطح انرژی و خستگی: به نظر می رسد سیگار کشیدن بعد از تشخیص سرطان علایم خستگی را در بیماران افزایش می دهد و سطح انرژی را کاهش می دهد. از آنجایی که بسیاری از بیماران معتقدند که خستگی بدترین عارضه سرطان است، بنابراین ترک سیگار خیلی با ارزش است. تنفس: مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و خستگی به طور قابل توجهی در افرادی که سیگار می کشند، وخیم تر است. درد: سیگار کشیدن پس از تشخیص سرطان همراه با درد بیشتری است. افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند، درد شدیدتری دارند. به خاطر عوارض بعضی مسکن ها، بسیاری از پزشکان تمایلی به تجویز مسکن ندارند، توجه داشته باشید که ترک سیگار می تواند مانند بعضی داروهای مسکن در کاهش درد موثر باشد. وضعیت عملکرد: وضعیت عملکرد یعنی اندازه گیری توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره. این وضعیت در افرادی که بعد از تشخیص  سرطان به سیگار کشیدن ادامه می دهند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

 بیمار شاد

 

9. ترک سیگار خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را برای دوستان و اعضای خانواده کمتر می کند.

کاملا مشخص است که دود سیگار باعث سرطان و سایر بیماری ها می شود و ترک سیگار علاوه بر اینکه باعث بهبود سلامتی شما در سرطان می شود، تاثیر مثبتی در سلامتی عزیزان شما هم خواهد داشت. خالی از لطف نیست اگر تصمیم به ترک سیگار دارید، به تاثیرات مثبت آن بر سلامتی خانواده خود هم فکر کنید. دود دست دوم سیگار مسئول چندین بیماری است و تخمین زده می شود که سالانه حدود 3000 مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را ایجاد می کند. بعضی از افراد سیگاری به این نکته اشاره می کنند که در محیطی که عزیزانشان حضور دارند سیگار نمی کشند. این قابل ستایش است، اما در این استدلال چند نکته مبهم وجود دارد، زیرا تنها نگرانی ما دود دست دوم نیست. بحث قابل توجه اینجا در مورد تاثیر دود دست سوم است. یعنی پس از اینکه یک سیگار خاموش می شود، ذرات معلق و گازهای آن روی لباس ها و سطوح دیگر باقی می مانند که به آن دود دست سوم می گویند. اگر چه هنوز نیاز به مطالعات زیادی در این زمینه هست تا بفهمیم که بقای این ذرات چه تاثیری بر افراد غیر سیگاری که در مواجهه با آن قرار می گیرند، می گذارد، اما دلایل کافی وجود دارد که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر قرار می گیرند.

هیچ جای ابهامی وجود ندارد که ادامه سیگار کشیدن بعد از تشخیص سرطان از لحاظ روانشناختی می تواند بر خانواده شما تاثیر گذار باشد. یک خانم که پدرش را به خاطر سرطان از دست داده بود می گفت:" هیچگاه پدرم را برای اینکه سیگارش را بعد از تشخیص سرطان ترک نکرد فراموش نمی کنم. من هنوز از دست پدرم به خاطر اینکه سیگار کشیدن را ادامه داد تا عمرش کوتاه تر شود عصبانی هستم. در هر تعطیلات به یاد می آورم که اگر پدر ترک سیگار را انتخاب می کرد، الان فرزندانم در کنار پدر بزرگشان بودند." البته باید یادآور شویم که مطمئنا این زن با مشکلی مواجه است، یعنی او باید یاد بگیرد که به دیگران حق انتخاب بدهد و ببخشد! با این حال، یادآوری این نکته مهم است که سیگار کشیدن علاوه بر تاثیرات جسمانی که می تواند روی افراد محیط زندگی شما داشته باشد، اثرات عاطفی و روانشناختی نیز خواهد داشت.

 

 سیگار کشیدن ممنوع

 

 10. ترک باعث صرفه جویی در پولی می شود که می تواند صرف درمان سرطان شود.

ترک سیگار می تواند در درمان سرطان به شیوه دیگری نیز کمک کند و باعث صرفه جویی در هزینه شود. در واقع مبلغی که برای سیگار کشیدن اختصاص می دهید، هرچند هم ناچیز باشد، می تواند برای  فرایندهای درمانی و بهبودی شما هزینه شود. از دیگر سو وقتی که شما سیگار را ترک می کنید می توانید به دیگران هدیه ای ماندگار بدهید و آن هم چیزی نیست جز حضور بیشتر در کنار عزیزترین افراد زندگی تان. 

 

ضرر مالی سیگار

 

در نهایت باید بگوییم که حتی اگر ده دلیل قبلی برای ترک سیگارتوسط شما اگر مبتلا به سرطان هستید باز هم کافی نیست، یک دلیل دیگر وجود دارد. برای یک بار هم که شده این شانس را به خود بدهید که شاهد نیرو و قدرت درونی خود باشید و این فرصتی است برای دوستان و خانواده شما، که آنها هم ببینند که ما قوی تر از آنچه هستیم که اعتقاد داریم. اگر هنوز ترک نکرده اید و تصویری از خود به عنوان سیگاری سابق دارید. آیا می توانید ندای درونی خود را بشنوید؟" من انجام دادم" آیا می توانید تفکرات فرزند خود رابشنوید؟ " فرزندی که به شما افتخار می کند. گر چه او می دانست که فرق زیادی نخواهد داشت، اما نشان داد که چقدر قوی است و از تلاش باز نایستاد و به مبارزه ادامه داد. او می گوید که " تصور اینکه پدرم/مادرم قوی هست می تواند به من کمک کند که من هم مانند او قوی باشم. اگر او توانست سیگار را ترک کند با وجود اینکه سرطان داشت، من هم می توانم قوی باشم تا بتوانم با ....... رو به رو شوم." جای خالی را خودتان پر کنید.

 

سالمند

 

در کل ممکن است به خودتان بگویید که در این مسیر باید سختی زیادی را تحمل کنم، اما شک نکنید که ارزشش را دارد که یک لحظه با این زاویه دید و تمام موارد بالا به قضیه نگاه کنید. ببینید چه چیزی را می خواهید از خود به یادگار بگذارید؟ خوب تامل کنید..... تصمیم شما تاثیرات بزرگی به جای خواهد گذاشت...

 

منبع: verywell health

 

 

10
درباره نویسنده
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

نظرات
ثبت نظر

  • روحانی سه شنبه 27 فروردین 1398
    • پاسخ
    • 0
    • 2

    خیلی تاثیرگذار بود. خدا کنه این مریضی برای کسی اتفاق نیفتد اما برای خوب شدنش نیاز به اراده محکم دارد.

    ارسال بستن

    نویسنده
    زهرا فلاح سه شنبه 27 فروردین 1398
    • 0
    • 1

    ممنونم از بازخورد شما و اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه فرمودید. واقعا سلامتی بالاترین سرمایه هر انسان هست و ارزش جنگیدن رو داره. از اینکه با سلاموز همراه هستید خرسندیم.

salamooz loading ...